Computertraining & Webdesign

De auctions van Google in combinatie met adwords beheer

(veilingen) zijn eigenlijk het belangrijkste voor elke Adwords beheer campagne. Het is namelijk het moment dat Google bepaalt welke advertenties het laat zien. Deze besluitvorming vindt bij elke zoekopdracht die een gebruiker uitvoert, plaats. Als de zoekopdracht aansluit bij de voorwaarden uit uw campagne, doet u met uw advertentie mee aan de veiling. En als alles goed gaat, krijgt de zoeker uw advertentie te zien. En dat dan uiteraard tegen een kostprijs.
Begrijpen hoe de Adwords auctions werken en wat u kunt doen om hier zo goed mogelijk uit te komen, is dus essentieel voor rendabel Adwords beheer.

adwords beheer
 

 

 

Adwords beheer voor auctions: budgetteren

Zoals dat bij de meeste veilingen het geval is, geldt ook voor Adwords beheer auctions dat het hier draait om uw budget en het strategisch spenderen ervan door middel van een bod uitbrengen.
Hoe laag of hoe hoog u bod op een keyword (of long tail keywordcombinatie) moet zijn op de veiling, hangt van verschillende factoren af. Of de concurrentie op dit keyword hoog is dan wel laag… maar ook of u uw advertentiecampagne optimaal van informatie heeft voorzien. Sinds de Google Ad Rank update van oktober 2013 moet u tal van zogeheten advertentie extensies invullen, zoals uw telefoonnummer, productinformatie, reviews, aanbiedingen, locatie enzovoorts. Dit helpt Google (en een Googlegebruiker) om goed te kunnen inschatten of uw advertentie daadwerkelijk aansluit bij de ingegeven zoekopdracht. Google beloont adverteerders die hun advertentie extensies goed en volledig hebben ingevuld, met een lager vanaf-bod op de auctions.
In Adwords kunt u bij uw campagne een maximum dagbudget instellen. Of u kunt ervoor kiezen dat een campagne kan putten uit een gedeeld budget voor ál uw campagnes tezamen. U kunt zo nu en dan zien dat er meer werd gerekend voor een enkele dag dan het door u ingestelde budget. Per maand betaalt u echter nooit meer dan 30,4 maal het (dag)budget dat u instelt. Zo weet u zeker dat u nooit meer betaalt voor uw advertenties dan u zou willen en uw Adwords beheer budget blijft zo onder controle.

Opties voor het bieden
De makkelijkste optie is om automatisch bieden te gebruiken. Adwords past dan zelf individuele biedingen aan om u een maximum aantal clicks binnen uw budget te leveren. U kunt ook handmatig een maximum bieding instellen, per groep of per individueel keyword. Dit stelt u in staat om een veel genuanceerdere campagne te voeren.
U kunt dan immers niet alleen rekening houden met het feit dat bepaalde keywords meer rendement opleveren (en voor u dus meer waard zijn), maar u kunt ook rekening houden met andere factoren. Stel dat u een restaurant(keten) bezit en een Google-gebruiker bevindt zich in een gebied waar uw restaurant(keten) niet bezorgt, dan is het onwaarschijnlijk dat de advertentie nuttig voor hem is (en dat u dus opbrengsten zou zien van uw advertentie-investering). Hetzelfde geldt voor dagen of tijden waarop uw restaurant niet open is. Uw advertentie wordt hierdoor minder waard voor u, waardoor u er dus minder op kunt bieden.
Deze handmatig instelling kan dus veel betere resultaten opleveren, maar kost veel tijd en aandacht om bij te houden. Het beheer van uw Adwords uitbesteden aan een bedrijf als Media de Boer, kan dan erg interessant zijn voor u. Wij doen per slot van rekening de hele dag niet anders dan campagnes bijhouden én hebben de expertise om dit goed te doen.
Wilt u meer weten over het uitbesteden van uw Adwords beheer aan Media de Boer? Neemt u dus gerust contact op of vraag een offerte aan om te zien hoe wij u kunnen helpen bij het opzetten en optimaliseren van een rendabele Adwords campagne.
Maar bieden is pas het halve werk, hierover leest u in een volgend artikel meer.